Verhuizen? Vergeet uw verzekeringen niet – tips voor particulieren en bedrijven
Laatste update: 8-09-2025
Een verhuis betekent vaak een frisse start: een nieuwe woning, een andere buurt of een uitbreiding van uw bedrijf. Maar terwijl u druk bezig bent met alle praktische zaken, wordt één belangrijk element vaak vergeten: uw verzekeringen. En dat kan u duur te staan komen.
Of u nu particulier bent of een onderneming runt, een verhuis heeft altijd gevolgen voor uw verzekeringen. Uw risico’s veranderen, uw dekking moet mogelijk aangepast worden en sommige polissen moeten zelfs volledig herzien worden. In dit artikel gidsen we u door de belangrijkste aandachtspunten bij een verhuis.
ADRESWIJZIGING DOORGEVEN
U doet er in het algemeen goed aan om een verhuis altijd en ruim op tijd mee te delen. Op die manier kan het nodige gedaan worden om uw dossier correct te zetten, zowel bij de makelaar als de verzekeringsmaatschappij.
Aangezien nog niet alle communicatie digitaal verloopt, zorgt een tijdige adreswijziging er ook voor dat documenten (zoals een betalingsaanvraag) niet verloren gaan.
IMPACT OP UW BRANDVERZEKERING
Een verhuis zal voornamelijk op de brandverzekering een grote impact hebben. Voor zowel particulieren als ondernemingen lijsten we enkele aandachtspunten op.
Particulieren
Uw lopende brandverzekering dient aan uw nieuwe situatie aangepast te worden. Was u huurder en bent u nu eigenaar geworden? Is het aantal plaatsen in uw woning veranderd? Had u vroeger geen tuin en nu wel? Het zijn maar enkele elementen die een rol zullen spelen bij de herberekening van de premie, het kiezen van de juiste waarborgen en het verzekeren van de correcte kapitalen.
Tijdens de verhuisperiode voorzien de meeste verzekeraars een speciale dekking om de tijdelijke situatie op te vangen. Hierdoor zal u gedurende een bepaalde periode (variërend van 60 tot 120 dagen) zowel op het adres vermeld op de polis (uw oude adres) alsook op uw nieuw adres verzekerd zijn en dit voor dezelfde waarborgen. Op die manier kan u een hectische periode overbruggen zonder dat u twee brandverzekeringen nodig hebt. Uw inhoud kan tijdens het vervoer ervan eveneens verzekerd zijn, mits u de houder van het voertuig bent.
Voor de volledigheid geven we mee dat bovenstaande informatie geldt voor een verhuis binnen België. Een verhuis naar het buitenland zal meestal leiden tot een stopzetting van de polis.
Ondernemingen
Net zoals bij particulieren dient de brandverzekering voor uw bedrijfsgebouw herbekeken te worden. Het nieuwe gebouw kan nu in een overstromingsgevoelig gebied liggen, de bouwmaterialen kunnen verschillen of op uw nieuwe pand liggen zonnepanelen. Het zijn slechts enkele aspecten die een invloed hebben op de inschatting van het te verzekeren risico. In bepaalde gevallen zal de verzekeraar een rondgang (inspectie) wensen uit te voeren om zo een beter beeld van het risico te krijgen. Dit hangt opnieuw af van verscheidene elementen waaronder uw professionele activiteit. Uit de inspectie kunnen enkele noodzakelijke preventie -en beveiligingsmaatregelen naar boven komen.
Ook bij handelsrisico’s kan er bij een verhuis gedurende een periode dekking zijn op zowel het oude als nieuwe adres. Ook hier dient men aandachtig de voorwaarden te bekijken aangezien de overlappingsperiode bij de verschillende verzekeringsmaatschappijen kan verschillen.
Een belangrijke waarborg in de brandverzekering is de dekking bedrijfsschade, ook vaak de ‘levensverzekering’ van uw onderneming genoemd. Indien er voor deze waarborg op basis van een boekhoudkundige formule (bedrijfsopbrengsten min variabele kosten) wordt gewerkt, dan volgt er jaarlijks een afrekening. Indien u verhuist naar een groter pand, wat voor een serieuze stijging in de vaste kosten zorgt, dan is het sterk aanbevolen om dit meteen te melden en niet op de jaarlijkse update te wachten. Wordt er op basis van een andere formule gewerkt (dagvergoeding of op omzet) dan volstaat deze na de verhuis misschien niet meer.
Heeft u nog geen bedrijfsschadeverzekering dan is een verhuis het geschikte moment om hier even stil bij te blijven staan. Zo beschermt u zichzelf tegen het omzetverlies van uw onderneming na een ernstig schadegeval.
VERHUIS EN UW AUTOVERZEKERING: WAT VERANDERT ER?
De premie voor uw autoverzekering hangt van verschillende zaken af: het vermogen van de wagen, hoeveel jaar u uw rijbewijs heeft, de cataloguswaarde, … Wat minder voor de hand ligt, is dat ook een verhuis naar een nieuwe stad/gemeente een invloed kan hebben. De aanpassing van de premie heeft te maken met de inschatting van het te verzekeren risico door de verzekeringsmaatschappij. In een drukke stad – in tegenstelling tot het platteland – schat de verzekeraar de kans op een schadegeval of diefstal hoger in. Bijgevolg zal de premie van uw autoverzekering stijgen.
RECHTSBIJSTAND VOOR BEDRIJVEN
Voor uw bedrijf kan u een polis rechtsbijstand allrisk afgesloten hebben. Volgens de voorwaarden bent u dan onder andere gedekt als eigenaar en/of gebruiker van de onroerende goederen vermeld op het verzekeringsattest.
Vergeet de verhuis van uw onderneming dus zeker niet door te geven zodat de verzekerde gebouwen op het attest aangepast kunnen worden.
CONCLUSIE
Of u nu verhuist als particulier of met uw onderneming, het is cruciaal dat uw polissen op uw nieuwe situatie afgestemd blijven. Zo voorkomt u onaangename verrassingen en bent u zeker van een correcte dekking.
Bij Huysman Verzekeringen staan we klaar om u hierbij te begeleiden. Wij analyseren samen met u welke aanpassingen nodig zijn en zorgen voor een vlotte overgang, zonder zorgen. Zo begint u zorgeloos aan uw nieuwe hoofdstuk.